Leczenie kanałowe zębów. Charakterystyka

zabieg leczenia kanałowego

Aby jak najdłużej cieszyć się zdrowym i pięknym uśmiechem należy odpowiednio dbać o higienę jamy ustnej, a także raz na pół roku odbywać wizytę kontrolną w gabinecie stomatologicznym. Czasami jednak zdarza się tak, że mimo przestrzegania tych zasad ząb kwalifikuje się do leczenia. W sytuacji, w której dochodzi do zapalenia miazgi zęba, konieczne będzie przeprowadzenie leczenia kanałowego zęba, inaczej nazywanego leczeniem endodontycznym. Na czym polega i kiedy się je przeprowadza?

Co to jest leczenie kanałowe?

Kiedy dochodzi do nieodwracalnego zapalenia miazgi zęba, zwykle jedynym ratunkiem jest przeprowadzenie leczenia kanałowego. Miazga zęba jest mocno unerwiona i unaczyniona, a podczas leczenia endodontycznego należy ją całkowicie usunąć z komory i kanałów zęba. Następnie komora zęba zostaje dokładnie oczyszczona, a na koniec wypełniona odpowiednimi materiałami. Dzięki rozwojowi stomatologii obecnie coraz częściej podczas leczenia kanałowego wykorzystuje się mikroskop stomatologiczny. Pozwala on na zauważanie większej liczby szczegółów, niż można zaobserwować gołym okiem, a leczenie jest bezpieczniejsze i skuteczniejsze, a do tego przebiega sprawniej.

Przyczyny i objawy leczenia endodontycznego

Najczęstszą przyczyną leczenia kanałowego zęba jest wspomniany stan zapalny miazgi, która wypełnia komorę zęba i jego kanały. Może do niej dojść na skutek drażnienia czynnikami biologicznymi, chemicznymi i fizycznymi. Istnieje jednak więcej objawów, które mogą doprowadzić do konieczności przeprowadzenia leczenia endodontycznego. Może być ono wskazane na przykład po złamaniu korony zęba albo w wyniku jego nadmiernego obciążenia, do którego może dojść na skutek licznych braków zębowych albo wad zgryzu. Przyczyną leczenia kanałowego może być również zapalenie tkanek przyzębia albo zwichnięcie zęba.

Przeprowadza się je również u pacjentów z bruksizmem, u których dochodzi do znacznego starcia zębów. Leczenie endodontyczne musi zostać również przeprowadzone w przypadku zębów martwych, które nie dają żadnych dolegliwości bólowych. Pacjenci, u których wymagane jest podjęcie leczenia kanałowego, zwykle skarżą się na ból, który utrzymuje się przez kilka dni. Często towarzyszą mu również trudności z zasypianiem oraz problemy z jedzeniem, ponieważ towarzyszy mu uczucie bólu i dyskomfortu. Dzięki rozwojowi stomatologii w takich przypadkach nie jest konieczna ekstrakcja zęba i wstawienie kosztownego implantu, ponieważ leczenie endodontyczne pozwala na uratowanie zęba w wielu sytuacjach.