Jak wygląda chirurgiczne usuwanie ósemek?

Zabieg usuwania zęba

Ósemki zaliczane są do narządów szczątkowych, co oznacza, że wraz z ewolucją straciły swoje znaczenie. Wyżynają się zwykle około 18 roku życia, jednak bywa, że pojawiają się nawet po czterdziestce. Z tego powodu zwane są zębami mądrości. Niestety ze względu na swoje umiejscowienie czasem wymagają usunięcia. Zwykle przyczyną ich ekstrakcji są problemy związane z utrzymaniem ich w czystości i pojawienie się próchnicy.

Kiedy usuwa się ósemki?

Ósemki, poza trudnością związaną z ich pielęgnacją przysparzają także innych problemów. Ich wzrost jest zwykle bolesny, co więcej, czasem rosną one w niepożądany sposób. Bywa też, że wyrośnięcie ósemek zaburza zgryz i powoduje tłoczenie się zębów. Ma to także znaczenie w korekcji ortodontycznej z użyciem aparatu. Zwykle ortodonta zaleca usunięcie ósemek przed jego założeniem. Wskazaniem do ekstrakcji jest też pojawienie się stanu zapalnego dziąseł okalających ósemkę. Bolesność, która jest nim spowodowana, można zniwelować właśnie poprzez usunięcie zębów ją powodujących.

Jak wyrywa się ósemki?

Zanim stomatolog podejmie się usunięcia ósemek, musi dokładnie poznać warunki anatomiczne. W tym celu przeprowadza się szereg badań, do których należą, między innymi wykonanie zdjęcia pantomagraficznego, tomografii stożkowej czy badania krwi związane z jej krzepnięciem. Sam zabieg ekstrakcji ósemek przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym, ale zdarza się, że konieczne jest znieczulenie ogólne. W zależności od stopnia wyrznięcia zęba usuwa się go poprzez rozchwianie z użyciem właściwych narzędzi. Jeśli ząb się dopiero wyrzyna, konieczna jest manipulacja w kości i tkankach okalających. Długość trwania zabiegu zależy od stopnia jego skomplikowania i uzależniony od położenia zęba. Po usunięciu ósemki, lekarz zakłada szwy, by ułatwić ranie gojenie się i zmniejszyć krwawienie.

Rekonwalescencja

Manipulacja przy tkankach czy kościach powoduje kilkudniowy ból, który można zmniejszyć, stosując dostępne w aptekach środki przeciwbólowe. Niezwykle istotne jest przestrzeganie zaleceń lekarza, w szczególności tych dotyczących spożywanych pokarmów twardych czy używek. Po kilku dniach ból i ewentualna opuchlizna powinny słabnąć. W przypadku niezmniejszania się lub narastania dolegliwości, a także pojawienia się gorączki konieczny jest kontakt z lekarzem, gdyż objawy takie mogą świadczyć o pojawieniu się stanu zapalnego wymagającego antybiotykoterapii.